Ohjauskulmat on syytä pitää kunnossa, sillä virheelliset ohjauskulmat aiheuttavat renkaiden nopeaa ja epänormaalia kulumista, autosi hallittavuuden heikentymistä sekä kulumista ohjauksen osissa.Ohjauskulmien säätämisellä varmistetaan, että auton kaikki renkaat näyttävät kulkusuuntaan nähdensamaan suuntaan. Kantolan Renkaan Mikkelin ja Haminan toimipisteissä on nykyaikaiset ohjauskulmienmittaus- ja säätölaitteet, joilla ongelmakohdat löytyvät ja virheet voidaan korjata.
Suosittelemme ohjauskulmien tarkistusta vähintään
kerran vuodessa tai aina kun:
- Autoon vaihdettu eri profiilin omaavat renkaat ja vanteet
- Autoon vaihdettu alusta madallussarja
- Renkaaseen on kohdistunut voimakas isku
- Renkaat kuluvat epänormaalisti
- Auton hallittavuus on heikentynyt
Pystykallistuksen virheitä voi syntyä lähinnä voimakkaammissa törmäyksissä, osien kulumisen tai esimerkiksi kuluneen tai rikkoutuneen osan vaihtamisen seurauksena. Pystykallistuksen korjaaminen on poikkeuksetta vaikeampaa, mutta toisaalta sen haitatkin ovat hiukan aurauskulmia lievemmät
Pyörien etu- ja takareunojen etäisyyden suhde toisiinsa määrittelee, onko autossa aurausta vai haritusta. Auraus tarkoittaa sitä, että pyörät ovat kääntyneet hieman sisäänpäin, haritus vastakkaista ilmiötä.
Kotikeinoin voi aurauskulmista saada korkeintaan hyvin karkean arvion. Camber-kulman mittaaminen on vieläkin haastavampaa, kulkukulman mittaaminen jo mahdotonta. Niinpä asiantuntevaan nelipyöräsuuntaukseen kannattaa uhrata säännöllisesti muutama kymppi sen sijaan, että esim. kuluttaa turhaan renkaita tai polttoainettaja tinkii ajomukavuudesta.
Olennaista on myös se, että auton kulkukulma on oikea. Eli siihen on pyrittävä, että etu- ja takapyörät ovat keskenään samassa linjassa. Muussa tapauksessa auto kulkee kylkimyyryä, mikä ei sekään ole eduksi sen enempää renkaille kuin auton ajettavuudelle.